Vi bruger cookies

Ved at benytte accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Sundhedsbølge -> flere kyllinger i indkøbsvognen

En ny undersøgelse viser, at kylling i stigende grad favoriseres af forbrugerne. Kylling udgør nu hele 24 pct. af danskernes samlede indkøb af fersk kød, fjerkræ og fisk.

Det påvirker valget af aftensmad
Hvad der gør sig gældende, når forbrugerne vælger aftensmad har TNS Gallup set på i en undersøgelse for Landbrug & Fødevarer. Resultatet var, at det varierer meget - fra at være børnenes valg, til en tidsafgørende faktor og til at være selvforkælelse.

En anden væsentlig faktor er sundhedstrenden, der har medvirket til en positiv udvikling af danskernes køb af kylling. Kyllingens popularitet kan sandsynligvis forklares med, at det lever op til forbrugernes opfattelse af et sundt måltid, som indebærer:

  • Højt proteinindhold
  • Slankende
  • Kulhydrat- og fedtfattig
  • Friskt
  • Energigivende
  • Sundhedsfølelse.

Fremtiden er lys for kyllingeprodukter
Tidligere undersøgelser har vist, at fremtidens forbrugere vil fokusere på fødevareres sundhedsværdi, og det tegner godt for kylling som produktkategori. Det sunde måltid opfattes som et måltid med et lavt fedt- og kulhydratindhold og med grønt til. Derfor kan det være at fordel at tænke kylling ind i retter med wokgrønt og forskellige salater frem i butikkerne som inspiration til forbrugerne.

Link til analysen (pdf)

Marianne Gregersen